Založiť novú webovú stránku alebo e-shopChcem nový web

náučné chodníky

NCH okolím Dúbravky

Náučný chodník má začiatok aj koniec v bratislavskej MČ Dúbravka. Je jednosmerný, začína pri MIÚ na Žatevnej ulici. Po asi 10 minútach prichádza k horánskej studni, symbolu Dúbravky. Ďalej pokračuje po žltej značke na Dúbravskú hlavicu, kde sa prudko stáča doľava. Pokračuje po červenej značke. Medzi Švábskym vrchom a Jezuitskými lesmi, pri chatovej oblasti opúšťa červenú značku, odbáča doľava a končí v Tavaríkovej osade pri tenisových kurtoch.

Súčasťou chodníka je sedem náučných tabúľ, žiaľ, niektoré už stihli zničiť vandali.

Celý chodník sa dá prejsť za 1,5 hodiny, záleží však na rýchlosti chôdze. Určite sa oplatí vidieť ;)

NCH Panónsky háj - Čierna voda

Tento náučný chodník začína pri Šúrskom rybníku, medzi bratislavskou MČ Rača a Svätým Jurom. Pokračuje popri biologickom ústave spolu s novovzniknutou zelenou značkou spájajúcou Biely kríž a Štefánikovu mohylu v Ivánke pri Dunaji. Zelená značka odbáča doprava, chodník pokračuje rovno. Široká blatová cesta sa mení na príjemnú lesnú cestičku. Asi po 15-tich minútach ústi na lúku. Pokračuje po nej a končí pri ceste spájajúcej Čiernu Vodu a MČ Vajnory. Ďalej sa cesta stráca a dá sa pokračovať po poli (cca. 10 min. na zastávku MHD v Čiernej Vode) alebo sa vrátiť.

Aj tento NCH obsahuje náučné tabule a celý sa dá prejsť za menej ako 40 minút.

Náučné chodníky na Záhorí

Náučný chodník Gazárka - Lásek začína v rekreačnej oblasti Šaštín - Gazárka. Jeho trasa vedie po rovine, spolu so zelenou značkovanou trasou. Súčasťou chodníka je 12 náučných tabúľ, a tiež menšie, ktoré nás informujú o stromoch rastúcich v okolí, alebo dokonca o tom, čo je mŕtve drevo. Končí pri chate Lásek, odkiaľ sa dá po modrej trase pokračovať do Lakšárskej Novej Vsi, alebo asfaltkou na Tomky. Celý sa dá prejsť za niečo vyše hodiny.

Druhým náučným chodníkom v tejto oblasti je NCH Chatová oblasť Tomky - Lakšárska Nová Ves. Začína pri vodnej nádrži   a 90% trasy je totožných s modrou trasou. K v. n. Horná Studená voda je však zlé autobusové spojenie, preto odporúčame začať radšej v osade Tomky a pešo prejsť po asfaltke k chate Lásek, alebo pešo z Borského Svätého Jura po ceste, ktorá síce nie je frekventovaná, ale je úzka a chodia po nej nákladiaky.

Ďalším chodníkom je NCH Nivou rieky Moravy, začína na Devíne a končí v katastri obce Moravský Svätý Ján. Trasa zväčša vedie popri Morave. Jeho súčasťou je niekoľko náučných tabúľ.

NCH Devín - Sandberg

Tento chodník v roku 2008 nahradila žltá turistická trasa 8159. Ako jeden z mála bol pod správou  KST, niesol označenie 9703. Na smerovníku Pod Devínskou Kobylou je ešte vidieť jednu tabuľku v smere na Devín. Nachádzajú sa tam dve náučné tabule, jedna pri spomínanom smerovníku a druhá na Sandbergu. Lokalitu Sandberg sa rozhodne oplatí navštíviť.

NCH Kalinkovo - Vlčie Hrdlo

Tento chodník začína vo Vlčom hrdle (pri vstupe do Slovnaftu) a končí v Kalinkove. Celá jeho trasa je totožná s modrou značkovanou trasou. Obsahuje náučné tabule. Je však pomerne dlhý, rýchlejšou chôdzou je to okolo štyroch hodín. Pri horárni Topoľové sa dá odbočiť na žltú trasu do Rovinky alebo počkať na autobus, ktorý však chodí len pár krát za deň.

NCH Partizánska lúka - Kamzík

Začína pri Červenom moste, na Partizánskej lúke. Popri ceste pokračuje k Rotunde a k druhému rybníku. Pri prameni Železná studienka stáča doprava a miernym stúpaním sa traverzou dostávame na Kamzík. Cestou je vidieť veľa zaujímavostí, napríklad prameň, lyžiarsky vlek mimo prevádzky, krmelec, posed či cyklistickú zjazdovku a drevený nadjazd ponad ňu. Taktiež prechádza popod sedačkovú lanovku, ktorá vedie na Kamzík.

Vinohradnícky náučný chodník

Vedie vinohradmi v Pezinku. Súčasťou chodníka je zopár náučných tabúľ, z ktorých sa dozvedáme rozličné informácie o vinohradníctve.

Ďalší vinohradnícky NCH sa nachádza v Svätom Jure.